donderdag 24 juli 2008

Olieprijs flink naar beneden, benzineprijs ook?

Een geval van: De pot verwijt de ketel dat deze zwart is?

Enige tijd geleden, toen de olieprijs ook maar 1$ per vat hoger noteerde stegen de prijzen aan de pomp iedere dag. Op de oliemarkt wordt er nu rond de $ 125 per vat betaald, meer dan 20$ minder dan het hoogste punt dit jaar!

Dit zou aan de pomp moeten resulteren in een lagere rpijs voor diesel en benzine, vindt U ook niet?

Nee dus, de prijzen blijven gelijk bij een dalende olieprijs en zodra de olieprijs weer gaat stijgen, pas dan komt er weer beweging in de prijzen aan de pomp, de verkeerde kant op weliswaar....

De 2de kamer wil nu ook een onderzoek naar de hoge brandstofprijzen.

Alsof ze zelf niet weten dat in Nederland het grootste gedeelte van de brandstofprijzen bestaat uit torenhoge accijnzen, de accijnzen zijn zelfs nog omhoog gegaan per 1 juli 2008 ondanks de vele protesten uit de transportwereld!

Ze willen de hoge prijzen afschuiven op de oliemaatschappijen, omdat de kale brandstof prijzen (zonder BTW en accins) 8 tot 14 cent hoger dan gemiddeld in Europa.

Daar is natuurlijk wel iets voor te zeggen. De grote oliemaatschappijen bepalen de prijzen aan de grote snelwegen en de kleine maatschappijen kunnen een stuk goedkoper, deze kleine maatschappijen vissen steeds achter het net bij de veilingen van tankstations.

Dus als de kale brandstofprijzen 8 tot 14 cent hoger dan gemiddeld zijn EN we hebben te maken met torenhoge accijnzen EN ook nog eens BTW dan is het inderdaag hoog tijd voor een grondig onderzoek!

Doe dit dan wel via een onafhankelijk onderzoeksureau, die ook de regering onderzoekt en achterhaald waarom de schatkist toch zo gevuld moet worden over de rug van de automobilist.

In Duitsland staan er veel minder tankstations aan de kant van de weg, maar de brandstofprijzen zijn er stukken lager. Het nederlandse veilingsysteem zou verbeterd moeten worden en er zou meer ruimte moeten komen voor kleine en onbemande stations.
Om de markt echt open te breken zouden grote oliemaatschappijen niet meer mee mogen bieden op nieuwe locaties langs de snelwegen, dit zou de markt pas echt openbreken.

Ons advies

Laat een grondig onderzoek verrichten naar de gang van de zaken rondom de veilingen en waarom Nederlanders toch zoveel BTW en accijns moeten betalen over toch al hoge kale brandstofprijzen.
Doe hierna wat met de uitkomst en vergader hier niet jaren over. Het is nu tijd voor actie!

Morgen komen we een bericht welke brandstof compleet overbodig maakt, maar waar U wel wel mee kunt rijden en hoe! 0-100 km/h in 4 seconden en daarnaast een hoge actieradius.

Geen opmerkingen: